Mężczyzna i kobieta pracują przy wspólnym projekcie

Badanie konsumenckie start-upów

Przedstawiamy wyniki najnowszego badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2018 roku, zawierającego informacje o tym, jak przedstawiciele start-upów korzystają z usług telekomunikacyjnych.    

Korzystają z internetu stacjonarnego czy mobilnego? Potrzebują usług OTT i 5G? Instalują programy antywirusowe? I jak oceniają rynek telekomunikacyjny oraz to, co im oferują operatorzy? Na te pytania odpowiada najnowszy raport UKE, w którym o opinie spytaliśmy przedstawicieli polskich start-upów technologicznych. 

Start-upy dobrze oceniają rynek telekomunikacyjny. Najbardziej zadowoleni są z jakości usług, ich zakresu i dopasowania do potrzeb oraz dostępu do usług, najniżej za to oceniana jest przejrzystość ofert i skuteczność reklamacji. Jedna czwarta badanych dostrzega pozytywne zmiany, jakie w ostatnim roku zaszły na rynku usług telekomunikacyjnych.

Nie jest zaskoczeniem, że wszystkie badane start-upy posiadają dostęp do internetu, w tym ponad 67 proc. do stacjonarnego. Przy czym 75 proc. badanych deklaruje, że korzysta z internetu mobilnego, bo potrzebuje dostępu także poza siedzibą firmy. Zdecydowana większość (ponad 67 proc.) badanych uważa internet za kluczowe narzędzie niezbędne dla swojej podstawowej działalności biznesowej. Wykorzystuje go przede wszystkim do komunikacji wewnętrznej oraz do komunikacji z klientami. Nic dziwnego, że zdaniem start-upów rozwój sieci 5G przełoży się przede wszystkim na poprawę komunikacji oraz poszerzy ofertę firm.

Ponad 80 proc. start-upów, biorących udział w badaniu, korzysta też z usług Over-The-Top (OTT). Najczęściej są to takie usługi jak Messenger, WhatsApp, Skype i Slack. Taki sam odsetek korzysta z programów antywirusowych, antyspyware i innych, natomiast ponad połowa z rozwiązań zwiększających poziom prywatności w sieci.

Kim są przedstawiciele polskich start-upów? Z naszego badania wynika, że to decydowanie częściej mężczyźni niż kobiety, osoby w wieku 18-39 lat, z wykształceniem wyższym. Kierował nimi pomysł na innowacyjny produkt, wpasowanie się w „lukę” na rynku. Wśród ich produktów dominują te z zakresu programming & developers tools, Big Data, data center, a także z zakresu edukacji. Jednak tylko cztery start-upy zadeklarowały, że współpracują z przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi.

Jeśli coś doskwiera start-upom, to przede wszystkim brak zasobów finansowych, a także kadrowych i bazy kontaktów. A jednak ponad 73 proc. z nich już sprzedaje swoje produkty. Niemal 36 proc. zamierza zacząć sprzedaż w najbliższym roku.

Zapraszamy do zapoznania się z raportem.

Pliki do pobrania