Paczki pocztowe

Przedświąteczny boom na rynku pocztowo-kurierskim

Pomiędzy  Black Friday - czyli ostatnim piątkiem listopada – a Świętami Bożego Narodzenia trwa najgorętszy w roku okres na rynku pocztowo-kurierskim. Aby nasze przesyłki dotarły na czas, warto wysłać je dużo wcześniej.

W tym roku Black Friday, czyli ostatni piątek w listopadzie i teoretycznie dzień z największymi promocjami w sklepach, przypada 29 listopada. Zakupy zrobione przez internet w Unii Europejskiej powinny jeszcze bez problemu dotrzeć na Święta. Gorzej może być z tymi zrobionymi w Stanach czy Chinach. Przesyłka z tych krajów może iść do Polski nawet ponad 6 tygodni. Dlaczego tak długo?

W Polsce rocznie dostarcza się co najmniej pół miliarda przesyłek z towarami, a liczba ta wzrasta nawet o kilkanaście procent rocznie. Najgorętszy okres dla kurierów to ostatnie 4 tygodnie przed Świętami. Wtedy dostarczanych jest 20 proc. wszystkich przesyłek z całego roku, czyli ruch jest dwa i pół razy większy niż średnio przez cały rok.

Przesyłka uszkodzona lub nie dotarła na czas?

Jeżeli przesyłka nie dotarła na czas, została zagubiona lub towar jest uszkodzony, masz prawo do reklamacji. Na złożenie reklamacji przysługuje 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki (6 miesięcy w przypadku przesyłek zagranicznych). Operator pocztowy ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeśli nie odpowie w terminie oznacza to, że reklamacja została uznana i wypłacone zostanie odszkodowanie w wysokości wynikającej z przepisów Prawa pocztowego lub regulaminu usługi. W przypadku przesyłek zagranicznych operator pocztowy ma 3 miesiące na rozpatrzenie reklamacji.

Więcej na temat dochodzenia roszczeń w przypadku usług pocztowych dowiesz się na cik.uke.gov.pl.